Detský jedálny lístok: ako to urobiť, aby bol zdravý a pritom chutný?

Návrat do školských lavíc neznamená len návrat k určitej rutine iba pre deti, ale tiež pre ich rodičov. Riešenie desiat a jedla vôbec patrí medzi tieto nikdy sa nekončiace povinnosti. Pritom každý rodič chce, aby sa jeho potomok stravoval kvalitne. S deťmi to však v tomto smere nebýva úplne jednoduché. Ich predstava o tom, čo by mali jesť, sa od tej mamičkinej často veľmi líši. 

To najlepšie, čo pre svoje deti z hľadiska výživy môžete urobiť, je naozaj dbať 
na to, aby vaše dieťa pravidelne a správne raňajkovalo. A čo sú tie „správne“ potraviny? Všetko, čo je plné vlákniny, ovocie, zelenina alebo mliečne výrobky. 

Príklady zdravých raňajok:

- celozrnné cereálie (ideálne nesladené) s mliekom či jogurtom,
- biely jogurt s kúskami čerstvého ovocia,
- celozrnná hrianka, vajce,  
- cereálna bagetka so syrom, vajcom alebo šunkou,
- na pitie sa hodia ovocné či bylinkové čaje, 100 % džúsy, mlieko, kakao. 

Mami, ja tú mrkvu nechcem!


Každé dieťa je iné. Niektorému chutí jogurt a zelenina akosi prirodzene, iné dieťa považuje tieto potraviny za takmer jedovaté a zje ich naozaj len z donútenia.
Ale nič nie je stratené. Opäť ide o váš, teda rodičovský prístup. Môžete dieťaťu ukázať, že mrkva ako jedlo môže mať rôzne podoby alebo že mäso neznamená 
len hamburger kúpený v stánku s rýchlym občerstvením. 

Ako pomaly, ale isto zmeniť jedálny lístok


Preč so stereotypom – namiesto rovnakej desiatej typu chlieb so syrom skúste trochu experimentovať. Aj obyčajné pečivo môže mať mnoho podôb: pita chlieb, bagel, celozrnná žemľa so semienkami, tortilly atď. To všetko doplnené rôznymi druhmi syra, šunky, nátierok. Pravda, bude to pre vás síce o niečo náročnejšie na prípravu, dieťa však bude mať pestrý jedálny lístok a je väčšia šanca, že mu predsa len niečo z ponúkaného zachutí.

Čo najjednoduchšie – na desiatu dávajte dieťaťu vždy kúsok ovocia alebo zeleniny. Ideálne však takej, aby sa mu všetko dobre jedlo. Je omnoho väčšia šanca, že všetko zje, keď v desiatovom boxe nájde olúpané a na kúsky nakrájané jablko, ako keď ho bude mať vcelku alebo dostane prezreté marhule, od ktorých bude akurát tak zababrané. To platí aj o ostatných potravinách. Pravidlo „čím jednoduchšie, tým lepšie“ tu rozhodne platí. 

Zradné nápoje  – viete, čo vaše dieťa pije? Kalórie sa v nápojoch skryjú pomerne dobre. Taká „limonáda pre deti“ v sebe môže obsahovať nielen umelé farbivá 
a arómy, ale hlavne aj niekoľko desiatok kociek cukru. Samozrejmosťou by malo byť nekonzumovanie nápojov s kofeínom. Ideálna je obyčajná voda, čaje alebo riedené ovocné šťavy. 

Obedy v školskej jedálni – ak máte tú možnosť, objednávajte s dieťaťom vopred, čo bude jesť. Školy túto službu často ponúkajú prostredníctvom svojich webových stránok, takže ušetríte čas a budete si istí, že si nevyberá stále dookola hranolčeky a steak. 


(jah)
Zdroj: www.news-medical.net

 
Infolinka ZADARMO

Po - pi | 8:30 - 16:00
0800 444 006

NUTRITEST