Odporúčania pri chudnutí

  Pokiaľ neprijímate potrebné množstvo živín bežnou stravou, využíva váš organizmus vlastné zásobné živiny. Taký stav chudnúceho človeka postupne vyčerpáva a spôsobuje jeho celkovú slabosť. Predovšetkým strata bielkovín vedie k oslabeniu obranyschopnosti organizmu proti infekciám, oslabeniu funkcií svalového tkaniva a ďalším komplikáciám. 

Snažte sa zvýšiť energetický obsah stravy.

To dosiahnete pridaním malého množstva tuku do hotových pokrmov alebo zaradením potravín s vyšším obsahom tuku do jedálneho lístka. 

  • Maslo a rastlinné tuky (margarín) – pridajte do hotových polievok, omáčok, kaší, dusenej zeleniny.
  • Kvalitné rastlinné oleje (olivový, slnečnicový, repkový) – pridajte do hotových zeleninových šalátov.
  • Smotana – sladká kávová smotana je vhodná na prípravu alebo pridanie do nápojov (kávy, čaju, kakaa, čokolády, koktailov), pudingov; nesladená smotana sa hodí na prípravu kaší (zemiakovej, krupicovej, ryžovej, vločkovej a pod). Smotanu možno zakúpiť tekutú, sušenú alebo kondenzovanú. Využite väčšiu koncentráciu živín a energie v sušenom variante smotany a pridávajte ju do pokrmov.
  • Kyslá smotana – možno ju použiť na výrobu dresingov na zeleninové šaláty, do cesta, omáčok, polievok, na ozdobu múčnikov, ovocia a pod 
  • Šľahačka – sladená je vhodná na ozdobenie pudingov, ovocných pohárov, želatíny, palaciniek, nesladená na pridanie do omáčok, kaší, polievok, zeleniny, nápojov a pod.
  • Náhrady smotany – pre chorých, ktorí neznášajú mlieko a mliečne výrobky, možno dostať aj sušenú smotanu vyrobenú z rastlinných surovín (sóje). Použitie je rovnaké ako pri klasickej smotane.
  • Syry – strúhaný tvrdý syr možno použiť do polievky, na zeleninu, cestoviny, pokrmy z ryže, na zapekanie zeleniny, zemiakov, nákypov, do mäsových pokrmov a pod Pri nákupe tavených syrov vyberáme tie druhy, ktoré majú vyšší obsah tuku, hlavne syry smotanové, a natierame ich na plátky pečiva, pripravujeme nátierky alebo ich môžme pridávať do polievok, omáčok a zeleniny.
  •  Mlieko a mliečne výrobky – používajte mlieko a mliečne výrobky s vyšším obsahom tuku. Na výrobu nátierok a pokrmov používajte polotučný alebo tučný tvaroh.
  • Vajcia – strúhané vajce varené natvrdo môžete pridávať do hotových polievok strúhaným vajcom uvareným natvrdo vylepšite omáčky, polievky, nákypy, kaše vajcom, ktoré pridáte do pokrmu vyšľahané pred dokončením varenia. Nepoužívajte surové vajcia do krémov, studených nápojov a pokrmov, pokiaľ ich ďalej tepelne neupravujete – vystavujete sa nebezpečenstvu ochorenia na salmonelózu.
  • Med, džem, cukor, glukopur (hroznový cukor) – energetickú hodnotu stravy možno zvýšiť aj vhodným používaním potravín na sladenie. Tieto potraviny však nie sú vhodné pre diabetikov.
  • Sušené ovocie – je dobrým zdrojom nielen energie, ale aj minerálnych látok a vlákniny. 

Snažte sa zvýšiť obsah bielkovín v strave.

Zvýšenie bielkovín v strave dosiahnete predovšetkým konzumovaním pestrej stravy, ktorá obsahuje bielkoviny rastlinného i živočíšneho pôvodu. 

  • Mlieko, mliečne výrobky a vajcia – spôsob doplnenia a vylepšenia pokrmov syrom, smotanou, mliekom, vajcom alebo tvarohom je uvedený v odporúčaní na zvýšenie energie pokrmu. Tieto potraviny sú nielen dobrým zdrojom energie, ale aj bielkovín. Možno ich mať vždy k dispozícii pre potrebu rýchlej desiatej. 
  • Mäso, ryby, hydina – nakrájané mäso možno pridať do polievok, omáčok, zeleninových šalátov, môžete ho použiť na prípravu nátierok, nákypov, paštét a pod 
  • Orechy, semená, obilné klíčky – sú zdrojom bielkovín rastlinného pôvodu, no pretože môžu byť tiež zdrojom plesní, nie sú vhodné pre chorých s výrazne oslabenou imunitou. Nie sú vhodné ani pri ochorení zažívacieho traktu, kde je odporúčaná strava s obmedzením zvyškov. Pridávajú sa do zeleninových šalátov, k ovociu, do cestovín, k mäsám, do omáčok, v semienkach môžete obaľovať mäsá a pridávať ich do múčnikov a pečiva. 
  • Strukoviny – sú dobrým zdrojom bielkovín, no nevýhodou môže byť nadúvanie a horšia stráviteľnosť. Vhodné sú na prípravu polievok, nátierok, šalátov. Sója a výrobky z nej – tofu (sójový tvaroh), sójové mäso, sójové mlieko a pod – možno použiť ako náhradu mäsa, na prípravu nátierok, omáčok, do zapečených pokrmov, šalátov, na prípravu nápojov a pod 

Snažte sa mať neustále v zásobe niektoré potraviny, ktoré použijete, kedykoľvek sa dostaví chuť na jedlo – malé desiaty.

  • Mlieko, ovocné mliečne nápoje, čokoládové nápoje, acidofilné mlieko. 
  • Mrazené mliečne výrobky, tvarohové dezerty, jogurty, tvaroh, termix, puding, smotanové krémy. 
  • Syry smotanové, tvarohové, topené alebo tvrdý syr. 
  • Vajcia varené natvrdo. 
  • Ovocie, kompóty, džemy, ovocné desiaty. 
  • Ovocné šťavy, džúsy. 
  • Slané pečivo – chlieb, žemle, krekry, celozrnné pečivo. 
  • Sladké pečivo – lupačku, vianočku, koláče, sušienky.

Využite aj prípravky enterálnej klinickej výživy určené na popíjanie tzv. sipping, napr. Nutridrink, ktoré môžete v mnohých variantoch zakúpiť v každej lekárni. Sú bohatým zdrojom energie a ďalších živín v malom objeme. 

 
Infolinka ZADARMO

Po - pi | 8:30 - 16:00
0800 444 006

Logo Nutridrink

PORADŇA ODBORNÍKA O VÝŽIVE V CHOROBE

Otázka od: Nina C. (13. 8. 2017)

Dobry den,mam UC,po porode bol relaps,teraz mam lieky a bio liecbu,ale este to nie je 100%tne.schudla som a ako keby...viac >>

Odpoveď odborníka

Dobrý deň,
dôležité je jesť pravidelne (napr. po 3 hodinách) a pestrú stravu.
Rozhodne sa netreba...

 
 
 

NUTRITEST

 
 
 
Nutridrink - silnejší v boji s ochorením
Nové 4-kusové balenie prípravkov z radu Nutridrink
 
 
 
všetky videá

Video

 

Výživa v chorobe - malnutrícia

spustit video

 

Súťaž

 

Súťaženie je úplne jednoduché. Stačí správne odpovedať na naše súťažné otázky a cena môže byť vaša.

 

VAŠE PRÍBEHY

Toto nie je reklama, toto je zazrak

Tak popisujem Vas produkt - Nutridrink - vyziva vchorobe / mlieck ochutene/, ktore pred mnoharokmi...

pokračovanie príbehu | pravidlá
 
VLOŽIŤ VLASTNÝ PRÍBEH