Zložky výživy

Telo potrebuje na správne fungovanie kvalitnú výživu. Preto je nutné dbať na jej pestrú a vyváženou skladbu. Základné živiny možno rozdeliť do šiestich kategórií. 

Šesť základných typov živín:

  1. sacharidy
  2. tuky
  3. bielkoviny
  4. minerálne látky
  5. vitamíny 
  6. voda

 

Tieto živiny môžu byť rozdelené na:

Makronutrienty, teda látky nevyhnutné na zachovanie života. Ich úlohou je predovšetkým poskytnutie energie. Do tejto skupiny patria sacharidy, tuky, bielkoviny a voda – tieto látky potrebuje náš organizmus v relatívne veľkom množstve. Tie totiž (s výnimkou vody) telu poskytujú energiu a základný stavebný materiál (aminokyseliny, z ktorých sú poskladané bielkoviny, a tuky, z ktorých sú zložené steny buniek).

Mikronutrienty sú zložky výživy, ktoré sú v malom množstve pre ľudské telo nevyhnutné. Do tejto skupiny patria vitamíny a minerálne látky. 

  

Sacharidy sa delia na jednoduché cukry (monosacharidy a disacharidy) a zložené (polysacharidy), pričom naše telo potrebuje oba typy. Jednoduché cukry sú hlavným zdrojom energie pre mozog. Vysoký príjem cukrov so sebou však nesie riziká – stukovatenie pečene, porušenie glukózovej tolerancie, vysoké hladiny cukru v krvi a diabetes. 

Podľa zloženia rozlišujeme monosacharidy a polysacharidy.

Monosacharidy alebo jednoduché cukry sú zdrojom okamžitej energie. Nachádzajú sa predovšetkým v sladkostiach a zákuskoch, no aj v ovocí a pod. Ich príjem spôsobí rýchle a okamžité zvýšenie hladiny cukru v krvi (glykémia). 

Polysacharidy alebo zložené cukry môžu byť využité ako zásobáreň energie a sú tiež stavebným prvkom spojivových tkanív (chrupavky, väzivo).

Ľudské telo však dokáže energiu získavať iba z monosacharidov, oligosacharidy a polysacharidy musí preto najskôr rozštiepiť. Zložené sacharidy sa štiepia postupne, čím je zaistená stála hladina glukózy v krvi, ktorá je pre telo výhodnejšia.

Medzi zdroje polysacharidov patrí ryža, cestoviny, chlieb, pečivo, cereálie a ovocie. 

Vláknina patrí medzi zložené sacharidy, na rozdiel od väčšiny sacharidov ju ľudské telo nedokáže štiepiť a využiť tak energiu. Vláknina však slúži ako mechanická očista čriev, zrýchľuje črevné pohyby a slúži ako potrava pre bunky čreva a “dobré“ črevné baktérie. 

Podľa rozpustnosti vo vode rozlišujeme vlákninu rozpustnú a nerozpustnú. Nerozpustná je trávená až v hrubom čreve a priaznivo ovplyvňuje vstrebávanie a trávenie živín.

Rozpustná vláknina spomaľuje vstrebávanie sacharidov a zaisťuje dlhší pocit sýtosti. Znižuje tiež hladinu cholesterolu v krvi.
Medzi významné zdroje vlákniny patria celozrnné výrobky (pečivo, cestoviny, ryža), cereálie (vločky, corn-flakes), ovocie a zelenina. 

Tuky (lipidy) sú bohatým zdrojom energie. Skladajú sa z mastných kyselín. Podľa zloženia sa mastné kyseliny delia na nenasýtené a nasýtené. Takzvané esenciálne mastné kyseliny sú tie, ktoré si telo nedokáže samo vytvoriť a musí ich prijímať v potrave.

 Tuky sú pre telo nevyhnutné z niekoľkých dôvodov: 

  • sú zdrojom energie, 
  • obklopujú a chránia dôležité orgány, 
  • vitamíny A, D, E a K sú rozpustné v tukoch, pretože sa v nich tieto vitamíny rozpúšťajú, 
  • cholesterol je zložkou steny buniek.

Tuky je však potrebné prijímať v primeranom množstve, nadbytok tukov je spojený s obezitou, nadbytok cholesterolu s vyšším rizikom kardiovaskulárnych ochorení.

 

Bielkoviny (proteíny) sú základným stavebným kameňom živočíšnych buniek (teda napríklad svalov, kože, vlasov, …). Tiež tvoria enzýmy, ktoré kontrolujú chemické reakcie prebiehajúce v ľudskom tele. Každá molekula bielkovín je zložená z aminokyselín. Pretože telo nemá žiadne skladisko bielkovín ani aminokyselín, treba ich prijímať v potrave v dostatočnom množstve bielkovín. Telo potrebuje aminokyseliny, aby z nich dokázalo vytvoriť nové bielkoviny a nahradilo bielkoviny poškodené. Nadbytok bielkovín je vylučovaný obličkami. Existujú aminokyseliny esenciálne – teda tie, ktoré si telo nedokáže samo vytvoriť a musí ich prijímať v potrave – a neesenciálne, teda tie, ktoré organizmus dokáže vytvoriť z iných látok. Dôležitý je dostatočný príjem najmä esenciálnych aminokyselín.

Najdôležitejšia rola bielkovín: 

  • základná stavebná zložka organizmu, 
  • transportná funkcia (hemoglobín – viaže kyslík), 
  • obranná funkcia (zúčastňuje sa imunitných dejov, protilátky sú bielkovinovej povahy), 
  • zaisťujú pohyb (bielkoviny tvoria aj svalové vlákna), 
  • sú základom hormónov a enzýmov a podieľajú sa tak na riadení množstva dejov v organizme.
 
Infolinka ZADARMO

Po - pi | 8:30 - 16:00
0800 444 006

Logo Nutridrink

PORADŇA ODBORNÍKA O VÝŽIVE V CHOROBE

Otázka od: Nina C. (13. 8. 2017)

Dobry den,mam UC,po porode bol relaps,teraz mam lieky a bio liecbu,ale este to nie je 100%tne.schudla som a ako keby...viac >>

Odpoveď odborníka

Dobrý deň,
dôležité je jesť pravidelne (napr. po 3 hodinách) a pestrú stravu.
Rozhodne sa netreba...

 
 
 

NUTRITEST

 
 
 
Nutridrink - silnejší v boji s ochorením
Nové 4-kusové balenie prípravkov z radu Nutridrink
 
 
 
všetky videá

Video

 

Výživa v chorobe - malnutrícia

spustit video

 

Súťaž

 

Súťaženie je úplne jednoduché. Stačí správne odpovedať na naše súťažné otázky a cena môže byť vaša.

 

VAŠE PRÍBEHY

Toto nie je reklama, toto je zazrak

Tak popisujem Vas produkt - Nutridrink - vyziva vchorobe / mlieck ochutene/, ktore pred mnoharokmi...

pokračovanie príbehu | pravidlá
 
VLOŽIŤ VLASTNÝ PRÍBEH